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Microsoft word 2007 Reference Tab in Hindi and English

 

Reference Tab


 

Table of Content Group


Table of Content –


इस ऑप्शन की मदद से हम अपने डॉक्यूमेंट के लिए Table of Content (Index) क्रिएट कर सकते है।


With the help of this option, we can create Table of Contents (Index) for our document.


Add text –


इस ऑप्शन की मदद से हम वर्ड डॉक्यूमेंट पेज पर एक नयी Heading और Subheading क्रिएट कर सकते है।


With the help of this option, we can create a new Heading and Subheading on the Word document page.


Update Table –


इस ऑप्शन की मदद से हम सभी Headings को Table of Content में अपडेट कर सकते है।


With the help of this option, we can update all the headings in the Table of Contents.


Footnotes Group


Footnote, वर्ड डॉक्यूमेंट पेज के निचले भाग में रखे गए Notes होते हैं। ये ऊपर दिए गए पाठ के किसी भाग पर रिफरेन्स या कमेंट का उल्लेख करते है।

 

Footnotes are notes placed at the bottom of a Word document page. They refer to a reference or comment on a part of the text above.

 

 

Insert Footnotes –

 

 इस ऑप्शन की मदद से हम नोट(टेक्स्ट) को डॉक्यूमेंट पेज के निचले भाग में इन्सर्ट करा सकते हैं।

 

With the help of this option, we can insert the note (text) at the bottom of the document page.

 

Insert Endnotes –

 

 इस ऑप्शन की मदद से हम नोट(टेक्स्ट) को डॉक्यूमेंट पेज के अंत में इन्सर्ट करा सकते हैं।


With the help of this option, we can insert the note (text) at the end of the document page.

 

 

Next Footnotes –

 

इस ऑप्शन की मदद से हम अगले या पिछले Footnote और Endnote में जा सकते है।


With the help of this option, we can go to the next or previous Footnote and Endnote.

 

 

Show Notes –

 

इस ऑप्शन की मदद से हम डॉक्यूमेंट में मौजूद Footnotes और Endnotes को खोज सकते है।

 

 

With the help of this option, we can find the Footnotes and Endnotes present in the document.

 

Citations & Bibliography Group


Citations & Bibliography Group यूजर को किसी जानकारी के सोर्स को डॉक्यूमेंट में जोड़ने की अनुमति देता है।


Citations & Bibliography Group allows the user to add a source of information to a document.

 

Insert Citation –


अपने डॉक्यूमेंट में उपयोग की गयी जानकारी के सोर्स के रूप में किसी बुक, जनरल आर्टिकल, रिपोर्ट, और कोई अन्य सामग्री जहां से वह जानकारी ली गयी है, का रिफरेंस देने के लिये इस ऑप्शन का यूज़ करते है। 


Use this option to reference a book, general article, report, and any other material from which that information is taken, as a source of information used in your document.

 

Manage Sources –


 डॉक्यूमेंट में शामिल सभी सोर्स की लिस्ट देखने और उन्हें एडिट करने के लिये इस ऑप्शन का यूज़ करते है। 

 

Use this option to view and edit a list of all the sources included in the document.


Style –


Citation का Style चुनने जैसे APA, Chicago, MLA, etc. के लिये इस ऑप्शन का यूज़ करते है। 


Choose the style of the Citation like APA, Chicago, MLA, etc. To use this option.

 

Bibliography –


अपने सभी सोर्स को Bibliography में जोड़ने के लिये इस ऑप्शन का यूज़ करते है। 

 

Use this option to add all your sources to Bibliography.

 

Caption Group


Caption Group का यूज़ करके हम अपने डॉक्यूमेंट में मौजूद Pictures, Tables, Charts, और इस तरह की अन्य आइटम में Caption को जोड़ सकते है।


डॉक्यूमेंट में मौजूद किसी ऑब्जेक्ट के बारे में बताने के लिये Caption का प्रयोग किया जाता है।

 

By using Caption Group, we can add Caption to Pictures, Tables, Charts, and other such items present in our document.

Caption is used to describe an object present in the document.

 

 

Insert Caption –


डॉक्यूमेंट में मौजूद किसी पिक्चर या अन्य ऑब्जेक्ट में Caption डालने के लिए इस ऑप्शन का उपयोग किया जाता है।


This option is used to insert a caption in a picture or other object present in the document.

 

Insert Table of Figures –

जिन ऑब्जेक्ट में Caption जोड़ा गया है उनकी एक लिस्ट या टेबल बनाने के लिये इस ऑप्शन का उपयोग किया जाता है।


This option is used to create a list or table of objects in which the caption has been added.

 

Update Table –


ऑब्जेक्ट्स की बनाई गई टेबल को अपडेट करने के लिये इस ऑप्शन का उपयोग किया जाता है।


This option is used to update the created table of objects.

 

Cross-reference –

 

इस ऑप्शन का उपयोग डॉक्यूमेंट में मौजूद किसी शीर्षक, टेबल या अन्य सामग्री को Cross-reference देने के लिये किया जाता है। यह एक Hyperlink होता है।


 This option is used to cross-reference a title, table or other material present in the document. This is a hyperlink.

 

 

Index Group


वर्ड डॉक्यूमेंट में Index क्रिएट करने के लिए हम  Index Group का उपयोग करते है। Index उन टॉपिक की एक सूची होती है जिन पर डॉक्यूमेंट में चर्चा की गयी हो।


We use Index Group to create an index in a Word document. An index is a list of topics that have been discussed in the document.

 

Mark Entry –


चयनित पाठ के लिए एक एंट्री को चिन्हित करने के लिए इस ऑप्शन का उपयोग करते है ताकि यह डॉक्यूमेंट के Index में दिखाई दे।


This option is used to mark an entry for the selected text so that it appears in the index of the document.

 

Insert Index –


इस कमांड का इस्तेमाल डॉक्यूमेंट में Index बनाने के लिए करते हैं।


This command is used to create an index in the document.

 

 

Update Index –


 Index को अपडेट करने के लिए इस ऑप्शन का यूज़ करते है।

 

Update Index – Use this option to update the index.

 

Table of Authorities Group

 

Mark Citation –


चुने गए टेक्स्ट को एक एंट्री के रूप में जोड़ने के लिए इस ऑप्शन का यूज़ करते है।


Use this option to add the selected text as an entry.

 

Insert Table of Authorities –


प्राधिकारियों की टेबल को किसी डॉक्यूमेंट में सम्मलित करने के लिए इस ऑप्शन का यूज़ करते है।


This option is used to insert the table of authorities in a document.

 

Update Table –


 इस बटन का इस्तेमाल प्राधिकरण की टेबल को अपडेट करने के किये किया जाता हैं। ताकि ताकि नयी एंट्रीज ओर पेज नंबर सभी शामिल हो।


This button is used to update the authority table. So that all new entries and page numbers are included.

 

Microsoft word 2007 Reference Tab in Hindi and English Reviewed by ADcomputercampus on February 23, 2022 Rating: 5

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